INSPO: HAPPY 2020!

Gepubliceerd op 1 januari 2020 om 12:00

Wat wil jij bereiken in 2020? Deze vraag komt waarschijnlijk nu al je strot uit, maar het is eigenlijk iets heel goeds om over na te denken. Alleen het jaartal vind ik minder belangrijk. Ik denk niet dat er een bepaalde tijdsdruk achter het najagen van je dromen zit, tenzij je dat zelf natuurlijk een goede methodiek vindt. Het gaat eigenlijk maar om één ding: wie wil je zijn en wat wil jij bereiken?

Zo was mijn droom dit jaar eigenlijk maar een focus op een enkel doel: afstuderen. Het jaar 2019 is voor mij per definitie dus al een succes geweest. Want, je raadt het al, ik ben afgestudeerd. Dat geeft me naast een gevoel van rust, ook een voldaan gevoel. Waarom zou je kijken naar wat er minder ging (en wat buiten jouw invloedscirkel ligt) als je kijkt naar de prestaties die je wél zijn gelukt?

 

De methode die ik hiervoor hanteerde, is gebaseerd op het principe van GTD (Getting Things Done) van David Allen. Dit hulpmiddel bestaat uit een zevental stappen:

 

1. Verzamel alles

Voor je uit schrijven is het beste medicijn om je hoofd leeg te maken. Ik heb op mijn laptop en telefoon een notitie-app zitten die automatisch synchroniseert, dus ik kan op elk moment van de dag gedachten 'verzamelen'.

 

2. Maak je hoofd leeg

Dat je alles verzamelt, betekent niet dat je alles ook gaat doen. Heel geruststellende gedachte, voor mij. Onderscheidt de dingen die belangrijk zijn (om verschillende redenen) om te doen, welke dingen je bezighouden. Schep orde in de chaos, op jouw manier. Ik deel ze bijvoorbeeld op in categorieën, ondersteund door de volgende punten.

 

3. Koppelen

Daarna ga je ze onderscheiden in 'acties' of 'gedachten'. Gedachten zet je opzij, want die heb je opgeschreven. Die worden later misschien actiepunten. Bij de actiepunten vraag je je het volgende af: Wat is de ideale uitkomst? en Is het onderdeel van een groter geheel (project)? Wat moet er gebeuren om die actie voor elkaar te krijgen? Dan kan je de actiepunten in je agenda schrijven (of ergens anders waar je het terug kunt vinden).

 

4. Someday/Maybe

Dit is eigenlijk je bucketlist. Wat zijn dingen die je graag nog wilt doen, maar niet per se nu hoeven? Dit kan variëren van je kledingkast opruimen tot uit een vliegtuig springen.

 

5. Waiting For

Niet alles kan je zelf bepalen en niet op alles heb je invloed. Daar is de waiting-for-lijst voor gemaakt. Wat moet jij nog krijgen van mensen? Wat zijn de factoren waar verschillende actiepunten van afhankelijk zijn?

 

6. Next Action

Het destilleren van acties is een van de belangrijkste dingen om te doen. Je kan als actiepunt hebben 'Susanne bellen', maar het is makkelijker voor je brein en jezelf als je schrijft 'Susanne bellen om de meeting van vorige week door te nemen'. Zo is je volgende actie helder en klaar om uitgevoerd te worden.

 

7. De Weekly Review

Ik werk parttime als intercedent en donderdag is mijn vrije dag. Op die dag neem ik de tijd bijvoorbeeld mijn administratie op te frissen, een blog te schrijven, mijn bucketlist te bekijken en mijn notities door te nemen. De rest van de dag werk ik natuurlijk aan OHMYGAAB, maar ik vind het ook belangrijk die dag een moment hiervoor te nemen. Bewaar de rust.

 

Moraal van het verhaal: SCHRIJF ALLES OP. Orden het later, maar voor je uit schrijven is zo'n fijn hulpmiddel. F*ck goede voornemens, begin hier gewoon mee! Dan heb je bij je eerste notitie je doel al bereikt!

 

Zoals het nu gaat, gaat het goed! Hoe gaaf zou het zijn als het in 2020 nog beter gaat!

 

Happy New Year peeps!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.