Doelen stellen en rust in je hoofd: zo pas je de GTD-methode toe


De GTD-methode (Getting Things Done) helpt je doelen te stellen, overzicht te creëren en productiever te werken. Benieuwd hoe die methode voor jou kan werken? Onderneem deze stappen voor meer rust in je hoofd.

Blogs

Veel mensen vragen zich regelmatig af: Wat wil ik bereiken? Een waardevolle vraag, maar vaak leggen we er te veel tijdsdruk op door te denken in jaartallen of goede voornemens. Door je te focussen op één duidelijk doel, kun je al veel rust ervaren. Voor mij was dat afstuderen: een concreet doel dat, eenmaal behaald, zorgde voor voldoening en ruimte in mijn hoofd. 

Veel mensen vragen zich regelmatig af: Wat wil ik bereiken? Het is een waardevolle vraag, maar vaak leggen we er te veel tijdsdruk op door te denken in jaartallen of goede voornemens. Door je te focussen op één duidelijk doel, kun je al veel rust ervaren. Voor mij was dat afstuderen: een concreet doel dat, eenmaal behaald, zorgde voor voldoening en ruimte in mijn hoofd. Want in werkelijkheid draait het niet om een kalender, maar om één ding: wie wil jij zijn en wat wil jij bereiken?

Getting Things Done

Een methode die hierbij enorm helpt, is de GTD-methode (Getting Things Done) van David Allen. Deze bewezen productiviteitstechniek bestaat uit zeven praktische stappen waarmee je overzicht creëert, je hoofd leegmaakt en sneller vooruitkomt.

〝In plaats van te kijken naar wat niet lukt, helpt het om bewust te waarderen wat wél gelukt is. Dat geeft energie en motivatie om door te zetten.〞

De 7 stappen van de GTD-Methode

 

1.

Verzamel alles

Schrijf alles op wat in je hoofd zit: taken, ideeën, afspraken of losse gedachten. Gebruik een notitie-app of notitieboek. Zo maak je letterlijk je hoofd leeg.

 

2.

Maak je hoofd leeg

Niet alles wat je opschrijft, hoeft je ook meteen uit te voeren. Categoriseer en scheid wat belangrijk is van wat bijzaak is.

 

3.

Koppel gedachten en acties

Bepaal of iets een concrete actie is of een losse gedachte. Acties krijgen een plek in je agenda of takenlijst. Vraag jezelf: Wat is het gewenste resultaat? en Is dit onderdeel van een groter project?

 

4.

Someday/maybe-lijst

Schrijf ideeën en wensen op die je ooit wilt uitvoeren, maar nu geen prioriteit hebben. Van “kledingkast opruimen” tot “skydiven”: alles mag op deze lijst.

 

5.

Waiting for

Noteer taken die afhankelijk zijn van anderen of externe factoren. Zo hou je overzicht en vergeet je niets.

 

6.

Next action

Formuleer acties zo concreet mogelijk. Niet alleen “Susanne bellen”, maar: “Susanne bellen om de meeting van vorige week door te nemen”. Zo weet je exact wat je moet doen.

 

7.

Weekly review

Plan wekelijks een moment om je systeem te herzien. Werk je administratie bij, bekijk je notities en update je lijsten. Dit zorgt voor rust en controle.

 

Waarom de GTD-methode werkt? De kracht zit in het opschrijven en ordenen. Door je hoofd leeg te maken, gebruik je je geheugen niet langer als to-do-lijst. Dat geeft ruimte en energie om gefocust te werken. Wat is het eerste dat jij gaat opschrijven om je hoofd leeg te maken?

Verder lezen