WANT TO KNOW: MISSIE & VISIE

Gepubliceerd op 15 januari 2020 om 12:00

Tijdens mijn afstudeerperiode dit jaar heb ik ontzettend veel onderzoek gedaan naar creatieve mensen en hoe die samenhangen met deze economie. Daar is een megalang onderzoeksrapport uit gekomen. Die wil ik ontzettend graag met jullie delen, maar ik zal niet het hele boekwerk online zetten. In plaats daarvan zal ik eens in de zoveel tijd een stukje met jullie delen.

Dit keer neem ik jullie mee in een stukje onderzoek over het belang van de missie en visie van een startup en een bedrijf.

 

‘‘Een goede visie en missie geven de organisatie richting, het brengt focus aan en bindt medewerkers en klanten. Het zorgt voor inspiratie, enthousiasme en doelgerichtheid’’

(Indora Managementadvies, z.d.).

 

De missie en visie hebben dus een sociale waarde. Het verbindt mensen in een bedrijf onderling, maar het verbindt ook met de buitenwereld: de klant (Linde, 2018).
Als de missie en visie als een deel van het fundament van een startup wordt beschouwd, is het belangrijk te weten hoe deze op te stellen. Een goede missie en visie ligt namelijk ten grondslag aan een goede bedrijfsstrategie (Linde, 2018). Hoe wil je de missie en visie
realiseren? Op die vraag wordt antwoord gegeven bij het bepalen van
de bedrijfsstrategie (Linde, 2018).

 

VISIE

Een visie is dus het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst, waarbij de volgende vragen van belang zijn bij het opstellen van de visie (Indora Managementadvies, z.d.):
+     Welke trends en ontwikkelingen zijn van belang?
+     Hoe ontwikkelt de markt/sector zich naar de toekomst?
+     Welke veranderingen zijn er omtrent de behoeften van de klant?
+     Welke bedrijven zullen in de toekomst succesvol zijn en wat betekent dat voor dit bedrijf?
+     Wat zijn de ambities? En hoe zijn deze te realiseren?

 

MISSIE

Een missie is hetgene een bedrijf wilt uitdragen naar de buitenwereld, waarbij de volgende vragen van belang zijn bij het opstellen van de missie (Indora Managementadvies, z.d.):
+     Wat doet dit bedrijf en waarom?
+     Voor wie bestaat dit bedrijf?
+     Welke klantenbehoefte voorziet dit bedrijf?
+     Waar gelooft dit bedrijf in?
+     Wat is het hoofddoel?

 

De visie ben ik zelf nog niet helemaal uit, maar dit is de missie van OHMYGAAB:

OHMYGAAB gelooft in de kracht van visualiseren. OHMYGAAB geeft kleur en vorm aan het commercieel denken van de klant: jouw idee is mijn inspiratie. Zo neem ik jou werk uit handen en geef ik jou energie om te doen waar jij goed in bent!

 

Bronnen:

Indora Managementadvies. (z.d.). Ontwikkelen van een inspirerende visie, missie en strategie.

Linde, M. (2018). De Relatie Tussen Missie, Visie en Strategie.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.