WANT TO KNOW: LEAN THINKING (II)

Gepubliceerd op 1 april 2020 om 12:00

Vorige week behandelde ik de principes uit het boek van Eric Ries, betreft de theorie over lean thinking in de context van startups. Deze week wil ik daar wat verdieping aan toevoegen! En dan vooral wat jij en ik eraan hebben als startende ondernemers!

VISIE

Ries (2011) noemt voor het starten van een onderneming een onderliggend fundament: de visie. Producten veranderen namelijk continu, omdat deze continu moeten optimaliseren. Ook de strategie is veranderlijk, maar minder frequent. Bij een strategie kan ervoor gekozen worden om het roer om te gooien en een andere aanpak van de bedrijfsvoering te kiezen, maar de onderliggende visie verandert eigenlijk nooit (Ries, 2011). Het is dus van belang een sterke visie te hebben als basis voor de startup, omdat deze ten grondslag ligt aan de productveranderingen.

 

LEREN

Leren gebeurt volgens Ries met productiteraties. Dit betekent dat er steeds wordt gereflecteerd op het product en/of de dienst van het bedrijf. Hij noemt dit gevalideerd leren. Dit gaat bijvoorbeeld niet om het volledig doorgronden van de markt en hier een strategische analyse van te maken, maar continu in hoge snelheid het product verbeteren door bijvoorbeeld te praten met de klanten en het product te laten testen. Het is belangrijk te bepalen welke inspanningen waardevol zijn en welke niet (Ries, 2011). Het lean denken definieert ‘waarde creëren’ als ‘verstrekken van voordelen voor de klant’, de rest is niet waardevol. Ook is het belangrijk te bepalen of het product en/of de dienst nodig is. Het gaat hier om de behoefte van de klant. Het product moet daarop aansluiten, anders is het ontwikkelen ervan verloren tijd (Ries, 2011).

 

EXPERIMENTEREN

Het doel van elk startup-experiment is het ontdekken van de manier waarop een duurzaam bedrijf om een visie heen gebouwd kan worden (Ries, 2011). Het gaat hierbij om groot denken, maar klein beginnen. Begin met een klein experiment met een hypothese om te ontdekken of er behoefte is naar het idee.

 

WAARDE

De insteek van Ries vind ik wel passend voor de startende ondernemer. Het gaat niet om de waarde die de ondernemer aan zijn product geeft, maar om de waarde die de klant aan het product geeft. Ik heb gemerkt dat enorm veel ondernemers hier tegenaan lopen. Als dit laatste niet groot is, is er ook geen zaak te operationaliseren. Vraag jezelf eens af: vind ik mijn product belangrijk en/of vindt mijn klant mijn product belangrijk?

De waarde van The Lean Startup methode zit in de snelle ontwikkeling van kleine prototypen. Door het testen van deze prototypen kan de startup steeds itereren en zo tot een product en/of dienst komen waar de klant daadwerkelijk behoefte aan heeft (Lean Six Sigma, 2019). Zo voorkom je dus dat het complete proces van een heel product en/of dienst eerst in elkaar zetten verloren gaat, omdat er achteraf blijkt dat niemand er behoefte aan had. Dat scheelt veel tijd en geld!

 

So what's in it for you?

Vanuit de Lean Startup zijn er dus een aantal punten waardevol om te gebruiken:
- Een goede visie als basis
- Innoveren met je producten/diensten
- Kleine experimenten doen, niet gelijk een eindproduct ontwikkelen

 

Maak voor al dankbaar gebruik van het build-measure-learn-principe!

 

Bronnen:

Lean Six Sigma. (2019). Wat Is Een Lean Startup?

Ries, E. (2011). The Lean Startup, How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses. Londen, Engeland: Penguin.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.