Want To Know: Lean Thinking (I)

Ken je Eric Ries? Hij is de auteur van het boek 'The Lean Startup'. Hierin beschrijft Ries zijn theorie over het gebruik maken van continue innovatie, om zo een succesvolle startup te worden! Lees verder voor een korte uitleg van zijn idee.

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit boek heb geanalyseerd voor mijn scriptie vorig jaar, dus in deze blog zit ook een gezonde scheut van mijn eigen visie verwerkt. Now let's go!

 

Het boek kent als eerst een aantal principes:

1. Ondernemers zijn overal Volgens Ries is de definitie van een startup: ‘Een menselijke instelling die is ontworpen om nieuwe producten en diensten te creëren in omstandigheden van extreme onzekerheid’.
2. Ondernemerschap is management Om in extreme onzekerheid een startup te hebben, is er een specifiek soort management nodig.
3. Gevalideerd leren Startups zijn er niet alleen om geld te verdienen of klanten te helpen, maar vooral om te leren hoe je een duurzaam bedrijf opbouwt. Dit kan je valideren door experimenten te doen.
4. Bouw-Meet-Leer De fundamentele activiteit van een startup is van ideeën producten maken, meten hoe klanten erop reageren en vervolgens besluiten of je een andere aanpak kiest of dat je je vasthoudt aan de ingeslagen weg.
5. Innovatie bijhouden Innoveren is de kern van een goede startup. Om de uitkomsten te verbeteren, is het belangrijk de progressie te meten, belangrijke momenten in te plannen, en van taken prioriteiten te maken.

Op basis van deze principes kan een sterke bedrijfsstrategie gebouwd worden, door middel van experimenten, niet op basis van een plan (Ries, 2011). De laatste drie punten acht ik essentieel  voor de ontwikkeling van het product en de bedrijfsstrategie. Dit betreft namelijk de visie, de vraag versus het product/de dienst en het bijhouden van de groei. Dit zijn essentiële pijlers voor een strategie, omdat deze leiden tot verbetering (Indora Managementadvies, z.d.).

Ries (2011) vertelt namelijk dat een van de redenen waarom startups falen, is de verleiding van een goed plan. Vroeger was dit een indicator voor succes, maar bij startups kan dit niet, omdat deze met een te grote onzekerheid opereren (Ries, 2011). Deze weten namelijk nog niet volledig wie hun klanten zijn en wat hun exacte producten zijn.

Het is dus niet mogelijk om de toekomst in te schatten betreft het bedrijf. Plannen voor de lange termijn en voorspellen kan alleen als er al een langere periode van opereren heeft plaatsgevonden in een redelijk statische marktomgeving (Ries, 2011). Dit licht ik in een latere blog toe. Een strategie als plan van aanpak is dus essentieel om in de onzekere omgeving van een startup te overleven.

 

Met deze informatie kom ik terug op het belang van de bedoeling van vormgeving en content. Daarom doe ik niet alleen aan design en fotografie, maar ook aan branding. Hiermee geef ik betekenis aan de creaties die ik maak. Zo is het verhaal met een doel te vertellen. Deze theorie en gedachtegang kan ervoor zorgen dat jij en je startup de eerste drie jaar overleven in de enorm hectische en overdrukke markt.

 

Volgende week zal ik meer diepgang bieden op deze theorie van Eric Ries! Stay posted!

 

Bronnen:

Indora Managementadvies. (z.d.). Ontwikkelen van een inspirerende visie, missie en strategie.

Ries, E. (2011). The Lean Startup, How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses. Londen, Engeland: Penguin.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.