Hoe optimaliseer ik mijn website voor zoekmachines als Google?


Ontdek hoe je jouw webpagina’s optimaliseert voor SEO. Van laadtijd en responsiveness tot interne links en alt-teksten bij je afbeeldingen in deze SEO-serie, deel II..

Insights

by OHMYGAAB

In dit tweede deel van deze SEO-serie gaan we dieper in op het optimaliseren van je website en -pagina's. Want hoe zorg je er nu voor dat Google jouw content niet alleen vindt, maar ook goed begrijpt? En wat zijn de do’s en dont's als het gaat om pagina- en contentoptimalisatie?

1.

Maak je content beschikbaar

Voordat je begint met het verbeteren van teksten of design, moet je er zeker van zijn dat Google überhaupt toegang heeft tot je website.

 

Check je robots.txt

Dit is een tekstbestand dat zoekmachines vertelt welke pagina’s ze wél en niet mogen crawlen. Let op: een robots.txt plaats je niet in de <head> van je pagina, maar in de rootmap van je website (bijv. www.jouwdomein.nl/robots.txt).

  • Wil je dat een pagina niet wordt geïndexeerd? Gebruik dan de meta-tag noindex in de <head> óf sluit deze uit in robots.txt.
  • Let erop dat je niet per ongeluk belangrijke pagina’s blokkeert.

Zorg dat content toegankelijk is

Pagina’s achter een login of met geblokkeerde bestanden (zoals afbeeldingen of scripts) zijn moeilijk te crawlen. Controleer of alles wat je vindbaar wilt maken openbaar toegankelijk is en of je website geen belangrijke bestanden blokkeert.

2.

Help Google met een sitemap

Een sitemap is een soort inhoudsopgave van je website. Hiermee laat je zoekmachines weten welke pagina’s belangrijk zijn en hoe ze met elkaar in verband staan.

 

CMS

Werk je met een CMS zoals WordPress, Wix of JouwWeb? Grote kans dat er automatisch een sitemap voor je is aangemaakt:

jouwdomein.nl/sitemap.xml

GSC

Voeg deze sitemap toe in Google Search Console, zodat Google je website sneller en vollediger kan crawlen.

Grote website

Eeen grote website (meer dan 500 pagina’s)? Dan is een sitemap extra belangrijk, omdat Google mogelijk niet alle pagina’s vindt.

Kleine website

Ook als je een kleinere website hebt, kan een sitemap nuttig zijn. Het is eigenlijk altijd slim om Google een handje te helpen.

Veelgestelde vragen over webpagina-optimalisatie

Wat is een robots.txt-bestand precies?

Een robots.txt is een tekstbestand in de root van je website dat zoekmachines vertelt welke pagina’s ze wel of niet mogen crawlen.

Mijn pagina staat niet in Google. Wat kan ik doen?

Controleer of de pagina niet per ongeluk geblokkeerd is in je robots.txt of met een noindex-tag. Voeg de URL vervolgens toe in Google Search Console om indexatie aan te vragen.

Wanneer heb ik een sitemap nodig?

Voor grote websites (500+ pagina’s) is een sitemap onmisbaar, maar ook kleinere sites kunnen er baat bij hebben. Het helpt Google om je website sneller en vollediger te indexeren.

Wat is het verschil tussen een 301-redirect en een canonical-tag?

Een canonical-tag geeft aan welke versie van (bijna) identieke pagina’s de voorkeur heeft. Een 301-redirect verwijst bezoekers en zoekmachines permanent door naar een nieuwe URL, bijvoorbeeld bij een verhuizing of vervanging van content.

Hoe maak ik een goede URL voor SEO?

Gebruik korte, duidelijke woorden, scheid ze met koppeltekens en vermijd onnodige cijfers of tekens.
Voorbeeld: www.jouwdomein.nl/seo-tips.

3.

Voorkom duplicate content met canonical URL’s

Soms heb je meerdere pagina’s die (bijna) dezelfde inhoud bevatten. Denk aan:

  • Een product dat in meerdere kleuren beschikbaar is (elk met een eigen URL).
  • Een oude pagina die vervangen is door een nieuwe versie.

Als Google meerdere bijna-identieke pagina’s tegenkomt, moet de zoekmachine kiezen welke de “echte” versie is. Dat kan leiden tot verwarring en lagere rankings.

 

Gebruik de canonical-tag in de <head> van de pagina om aan te geven welke URL de voorkeur heeft. Als een pagina definitief is vervangen, zet dan een 301-redirect naar de nieuwe pagina. Zo stuur je zowel bezoekers als Google direct door naar de juiste versie.

4.

Optimaliseer je URL-structuur

De URL-structuur is een belangrijk onderdeel van on-page SEO. Het is de eerste indruk die Google (en je bezoekers) krijgen.

 

Do's

  • Houd URL’s kort en overzichtelijk.

  • Gebruik relevante zoekwoorden in de URL.

  • Gebruik koppelteken (-) in plaats van underscores (_).

Voorbeeld:

  • ✅ www.voorbeeld.nl/seo-handleiding-beginners

  • ❌ www.voorbeeld.nl/seo_handleiding_beginners

 

Dont's

  • Gebruik geen onleesbare reeksen cijfers of tekens in de URL.

  • Vermijd hoofdletters en speciale karakters. Als je speciale tekens gebruikt, zorg dat deze correct zijn gecodeerd in UTF-8.

SEO-optimalisatie begint bij de technische basis: zorg dat je website toegankelijk is, goed gecrawld kan worden en dat je URL-structuur duidelijk is. Daarmee help je zoekmachines om je content beter te begrijpen en vergroot je de kans dat je website hoger scoort in de zoekresultaten.

Liever zelf geen zorgen over je website, contentbeheer en vindbaarheid? 

Laat STUDIO OHMYGAAB het werk voor je doen! Regel je online vindbaarheid, digitale uitstraling en actuele content. Alles voor je website, van contentcreatie tot beheer, vanuit één studio. Zodat jij je kunt focussen op waar jíj goed in bent.

Verder lezen