Hoe maak ik goede SEO-content? (SEO-serie deel 3)

Nu in deel 1 en deel 2 van deze serie de basiskennis over zoekmachineoptimalisatie is opgedaan, denk ik dat het tijd is om de praktijk te ondervinden: hoe zorg ik er met content voor dat mijn website door gevonden wordt door zoekmachine(gebruikers)? Oftewel: hoe schrijf ik goede SEO-content?

Tip 1 - Gebruik voor titels je 'boerenverstand'

Klinkt flauw, maar stel jezelf de vraag bij elke titel- of tussenkop die je wilt gebruiken: zou ik hier zelf op googlen? Als het grootste deel van de titel overeenkomt met jouw zoekopdracht, heb je in ieder geval al een goed begin.

 

Tip 2 - Schrijf in korte zinnen

Begrijpelijk taalgebruik is per definitie een must. Het gebruik van korte zinnen is al helemaal fantastisch. Dat is voor de gebruiker makkelijk lezen en voor crawlers makkelijker te beoordelen. Heel simpel.

 

Tip 3 - Zet keywords zo hoog mogelijk in je tekst

Bots lezen pagina's van boven naar beneden. Hoe eerder duidelijk wordt waar je artikel over gaat, hoe blijer de bot.

 

Tip 4 - Voorzie alle afbeeldingen met een alt-tekst

Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet uitlezen. Crawlers kunnen niet 'zien' wat er op een afbeelding staat en kunnen zonder alt-tekst dus niet bepalen of die afbeelding waarde toevoegt aan jouw content. Help crawlers dus een handje door de afbeeldingen te beschrijven met alt-teksten. Op die manier worden afbeeldingen eerder aan de tekst gekoppeld en wordt door zoekmachines de content sneller als waardevol en legitiem gezien.

 

Tip 5 - Gebruik Google Trends

Google Trends is laagdrempelige tool om op lokaal niveau trends te onderzoeken en op basis van key words, gerelateerde zoekopdrachten te achterhalen. Zo krijg je bijvoorbeeld als je op 'SEO' zoekt, de gerelateerde zoekopdrachten 'Google Tag Manager' en 'Google Keyword Planner'. Handig om die woorden dan ook in je tekst te verwerken, mits ze natuurlijk waarde toevoegen.


«   »