Hoe wordt mijn website gevonden door zoekmachines? (SEO-serie deel 1)

Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie: voor velen een lastig staaltje digitale hocus pocus. En voor mij eigenlijk ook, dus ik ga uitzoeken wat het is en hoe je er het beste mee om kan gaan. Want zeg nu zelf, jij wilt ook dat jouw website als een van de eerste zoekresultaten boven komt drijven zodra een potentiële klant op jouw sector of werkzaamheden googelt. In deel 1 van deze SEO-serie geef ik antwoord op de vraag: Hoe wordt je website door zoekmachines gevonden?

Wat moet ik weten over SEO?

Als basis voor deze handleiding heb ik Google Search Central gebruikt. Hier wordt uitgelegd hoe pagina's worden geïndexeerd en hoe jij als website-eigenaar je website SEO-proof maakt én onderhoudt. Om zoekmachineoptimalisatie goed te begrijpen, moet je een aantal belangrijke begrippen kennen: 

  • Indexeren - Google heeft als het ware een soort bibliotheek waar alle internetpagina's die zijn geïndexeerd opgeslagen worden: de Google-index. Als Google een pagina indexeert, leest Google de inhoud en de locatie (oftewel de url) van de pagina uit, waarna de pagina in die index wordt opgeslagen. 
  • Crawlers - Die index wordt continu aangevuld, omdat er elke dag nieuwe webpagina's aan websites worden toegevoegd. Omdat die nieuwe pagina's aan de index toe te voegen, gebruikt Google crawlers. Een crawler is een geautomatiseerde software die pagina's van het internet ophaalt en indexeert. De crawler van Google heet Googlebot.
  • Search Enige Optimization (SEO) - In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Dit zijn handelingen die jij als website-eigenaar kan uitvoeren om jouw webpagina's beter vindbaar te maken voor zoekmachines en hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van de zoekmachinegebruiker. 

 

Waar letten zoekmachines op bij een zoekopdracht?

  • Crawlers kijken hoe geloofwaardig je website is. Als andere websites bijvoorbeeld een link maken naar een pagina op jouw website (dit heet een backlink), ziet Google de content op jouw website als relevant. Zorg dus dat er vanaf andere websites naar jouw site wordt gelinkt. Let wel op: als je links gaat 'uitwisselen' met andere websites, herkent Google dit als valsspelen!
  • Als je een nieuwe pagina aan je website toevoegt, houdt er dan rekening mee dat het enkele weken kan duren voordat deze geïndexeerd is. 

 

Hoe weet ik of mijn site is geïndexeerd?

Je kan in de zoekbalk van Google jouw domein invoeren met 'site:' ervoor. Dan zie je de  geïndexeerde pagina's van jouw webpagina's in de zoekresultaten. Als je het idee hebt dat sommige pagina's (nog) niet geïndexeerd zijn, kan je ervoor kiezen je website toe te voegen aan Google Search Console. Hierin kan je zien of en welke pagina's een foutmelding geven. Daarnaast kan je de url's doorgeven van de pagina's die jij graag door Google wil laten crawlen.

 

Tot zo ver de basiskennis over de vindbaarheid van je website. In deel 2 ga ik in op webpagina's optimaliseren en deel 3 gaat over SEO-proof content maken.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.